Урок № 6. Графіка. Види графіки. Графічні техніки
Мета:
навчальна: актуалізувати знання учнів про графіку як вид образотворчого мистецтва; навчити розрізняти види графіки та графічні техніки виконання робіт; ознайомити з технікою монотипії, навчити виконувати роботи в цій техніці;
розвивальна: розвивати творчу уяву, уміння насолоджуватися творами графічного мистецтва, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; активізувати творчу ініціативу учнів;
виховна: виховувати зацікавленість творами образотворчого мистецтва, охайність під час роботи.
Оснащення
Матеріали та інструменти: папір, мило (або засіб для миття посуду), скельця або люстерка, воскові свічки, акварельні та гуашеві фарби, пензлі, ємності з водою, серветки для витирання рук і пензлів, клейонки.
Зоровий ряд: репродукції графічних творів Л. да Вінчі, Мікеланджело, П. П. Рубенса, Ж.-О.-Д. Енгра, І. Шишкіна, В. Сєрова, І. Рєпіна.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
1. Організаційний момент
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
2. Актуалізація опорних знань
Пригадайте, що таке графіка.
Чим графіка відрізняється від живопису?
Назвіть матеріали та інструменти, якими працюють художники-графіки.
3. Оголошення теми й мети уроку
4. Викладення нового навчального матеріалу
У ч и т е л ь. До XV століття графіка була складовою всіх видів мистецтва,
але самостійного значення набула тільки за епохи Відродження.
Відтоді малюнок олівцем (пером та ін.) та естамп почали сприймати як яви-
ще, що має самостійну художню цінність.
Залежно від змісту та призначення графіка поділяється на: станкову (ри-
сунок, естамп); декоративну (книжкову, журнальну та газетну); прикладну
або промислову (грамоти, марки, етикетки, реклама); комп’ютерну.
Матеріали та інструменти, що використовує художник-графік: олівець, вугілля,
туш, сангіна, соус, акварель і гуаш.
Учитель розповідає про видатних художників-графіків минулого й су-
часності, іноземних та вітчизняних (наприклад, Т. Г. Шевченка та
Г. І. Нарбута); демонструє наочні матеріали.
Станкова графіка не пов’язана з певним інтер’єром і у свою чергу поділя-
ється на рисунок та естамп. Рисунок є основою не тільки графіки, а й інших
видів мистецтв. Рисунок — це зображення, виконане від руки за допомогою
графічних засобів — лінії, штриха, плями. Живописець, архітектор і скульптор
у рисунках і начерках виражають задуми, будують композицію майбутніх
картин, скульптур, споруд. Рисунок — найдоступніший у виконанні, не потре-
бує спеціальних технологій травлення або друку. (Запис до словничків.)
Естамп (у перекладі з франц. — штампувати, відтискати) — відбиток
на папері. В естампі первісне зображення виконують не на папері, а на будь-
якому твердому матеріалі, з якого потім рисунок друкують, відтискають за до-
помогою верстата-преса (рос. станок). Отримують багато екземплярів відбит-
ка, що мають однакову художню цінність. (Запис до словничків.)
Зображення, що виконано на кам’яній подушці за допомогою спеціального
олівця або фарби, називають літографією. Ксилографія — гравюра на дере-
ві з нанесенням на неї фарби під час подальшого її друкування на папері. Ліногравюра
— це графічне зображення, що отримують під час друкування малюн-
ка з листа лінолеуму. Офорт — відбиток з металевої платівки (згадаймо найві-
доміші офорти Рембрандта). (Запис до словничків.)
Декоративна графіка дуже різноманітна. До неї належать книжкові ілю-
страції, листівки, будь-які графічні зображення на предметі, що не мають
художньої цінності, а необхідні для організації поверхні предмета. (Запис
до словничків.)
Прикладна графіка — значна галузь мистецтва графіки, що містить усі
види утилітарних графічних робіт: поштову графіку (марки, конверти, листівки),
грошові знаки, інформаційні матеріали (буклети, програми, про-
спекти), а також промислову графіку, включно із графічними роботами для
торговельно-промислових цілей, а також фірмовими, рекламними та паку-
вальними друкованими матеріалами. (Запис до словничків.)
Фізкультхвилинка
5. Інструктаж
У ч и т е л ь. Сьогодні ми створюватимемо роботу в графічній техніці — мо-
нотипії. Монотипія — це техніка, коли за допомогою друкування отримують
лише один відбиток, один екземпляр зображення. (Запис до словничків.)
Для цієї роботи вам знадобляться: акварельні фарби, чисте скло, аркуші
паперу (бажано навощеного), мило.
Послідовність виконання роботи
Акварельні фарби, розведені мильним розчином, нанесіть на скельця або
люстерка (без попереднього контурного малюнка). Мило необхідне для то-
го, щоб фарба добре лягала на поверхню скла.
Віддрукуйте кольорове зображення на сухому папері (цікавішими є моно-
типії, зроблені на навощеному папері).
Якщо бажаєте виконати монотипію гуашевими фарбами, то мило вам не
знадобиться. Гуаш — дуже густа фарба, яка добре лягає на поверхню скла.
6. Самостійна практична робота учнів
Виконання монотипії
7. Актуалізація набутих знань
Перед вами — приклади графічних робіт (листівки, поштові марки, рисун-
ки, інформаційні та рекламні буклети, приклади естампів, книжки, жур-
нали та ін.). Ваше завдання — правильно розмістити їх за видами графіки.
До якого виду графіки належить робота, створена вами сьогодні на уроці?
8. Підбиття підсумків уроку
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: роздивитись
у книгах, журналах, газетах, на листівках роботи художників-графіків;
принести фломастери або гелеві (кулькові) ручки, альбоми; вигадати при-
клади використання горизонтальних, вертикальних та кривих ліній.
3. Проголошення уроку завершеним.__
|