Урок № 14. Ілюстрація
Мета:
навчальна: ознайомити учнів із ілюстрацією, роботою художників-ілюстраторів, головними засобами виразності в ілюстраціях;
розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися спогляданням ілюстрацій, аналізувати
їх; активізувати творчу ініціативу учнів; формувати естетичні почуття, смак,творчі здібності;
виховна: виховувати дбайливе ставлення та любов до книги, повагу до роботи художника-ілюстратора.
Оснащення
Матеріали та інструменти: прості олівці, гумки, фломастери або гелеві (кулькові)
ручки, гуашеві або акварельні фарби, пензлі, аркуші паперу, ємності для води,
серветки для витирання рук і пензлів, клейонки.
Зоровий ряд: ілюстрації до літературних творів (Г. Якутовича до творів «Фата моргана
» М. Коцюбинського, «Ярослав Мудрий» І. Кочерги, «Захар Беркут» І. Франка, «Повість
про Ігорів похід», «Слово минулих літ»; Є. Гапчинської до творів для дітей «Ліза
та її сни», «Матильда», В. Єрка до «Снігової королеви» Г. К. Андерсена, «Казок Туманного Альбіону», П. Коневка до п’єси «Сон літньої ночі» В. Шекспіра).
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
1. Організаційний момент
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
2. Актуалізація опорних знань
Чи розглянули ви вдома ілюстрації у ваших улюблених книжках? Чим вони вам подобаються?
Хто є автором цих ілюстрацій?
Про що розповідають ілюстрації?
Чи завжди головні герої літературного твору на ілюстраціях виглядають
так, як ви їх уявляли під час читання?
3. Мо тивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку
У ч и т е л ь. На попередньому уроці ми вивчали особливості структури нашої доброї знайомої — книги. Сьогодні наше знайомство триватиме. Я розповім вам про книжкову ілюстрацію, її історію та художників, які вкладають душу у свої роботи, щоб нам було цікаво гортати сторінки улюблених книжок.
4. Викладення нового навчального матеріалу
У ч и т е л ь. Давайте ще раз пригадаємо, що ж таке ілюстрація.
Ілюстрація — зображення, що супроводжує текст літературного твору, газетної статті та ін. з метою полегшення для читача візуалізації змісту.
У свою чергу, книжкова ілюстрація — елемент книжки, що або пояснює
текст наочними образами, або активно тлумачить текст, даючи змогу читачеві
по-новому зрозуміти і відчути цінність літературного змісту та форми. (Запис
до словничків.)
Ілюстрації допомагають зорієнтуватись у змісті книжки, спонукають її
прочитати та допомагають засвоїти зміст тексту.
Дуже давно, на початку зародження книговиробництва, рукописи ілюстрували мініатюрами, намальованими художниками.
Після винаходу книгодрукування та ксилографії ілюстрація стала здебільшого складовою графіки. Найперші ксилографії з’явилися у Китаї у VI—VII століттях.
Європейська ксилографія, що зародилася у ХVI столітті, спочатку була пов’
язана з мистецтвом мініатюри.
Митці вирізували ранні ілюстрації на одній дошці з текстом.
Сьогодні ілюстрації до книг і журналів колекціонують, на виставках
і в мистецьких галереях можна побачити окремі стенди з книжковими ілю-
страціями.
Дуже цікавими є ілюстрації Пауля Коневки до «Сна літньої ночі» (1868) Ві-
льяма Шекспіра. Вони дуже графічні та лаконічні, адже виконані у силуетному зображенні.
Одним із видатних українських художників-ілюстраторів є Георгій В’ячеславович Якутович, відомий своїми майстерними ілюстраціями до творів українських та зарубіжних поетів і письменників (зокрема, «Фата моргана» Михайла Михайловича Коцюбинського, «Ярослав Мудрий» Івана Антоновича Кочерги, «Захар Беркут» Івана Яковича Франка, «Повість про Ігорів похід», «Слово минулих літ» та багато інших).
Cучасна ілюстрація також є дуже цікавою. Одним із сучасних художників-
ілюстраторів є Владислав Едвардович Єрко — переможець престижних
художніх та книжкових виставок. Загальне визнання отримали його чорнобілі ілюстрації до книг Пауло Коельо та кольорові ілюстрації до «Снігової
королеви» Г. К. А ндерсена.
Як же створюється це диво — ілюстрація?
Часто ілюстрації створюють завдяки співпраці письменника та художни-
ка. Для ілюстрації обирають епізоди, що найповніше розкривають зміст тек-
сту або окремих фрагментів літературного твору. Ілюстрації іноді займають цілу сторінку або її частину.
Для створення ілюстрацій існує багато технік, зокрема авторських. Найпоширенішими з-поміж них є акварель, гуаш та кольорові олівці. Ілюстрування не має обмежень: художник обирає зручну для себе форму та улюблену ним
техніку виконання. Сьогодні в ілюструванні також застосовують комп’ютерну
графіку.
Сьогодні ви перетворитеся на художників-ілюстраторів і створите власні
ілюстрації до літературного твору.
Фізкультхвилинка
5. Самостійна практична робота учнів
Варіант № 1. Створення ілюстрацій до запропонованого літературного твору
(колективна робота)
Варіант № 2. Продовження завдання попереднього уроку:
створення ілюстрації до книжки за улюбленим літературним твором
(індивідуальна робота)
6. Актуалізація набутих знань
Що таке ілюстрація?
Як ви вважаєте, чому дитячі книжки завжди яскраво проілюстровані,
а книжки для дорослих часто виходять друком без ілюстрацій?
Які ілюстрації вам подобаються більше — однокольорові чи багатокольорові?
Назвіть відомих художників-ілюстраторів.
7. Підбиття підсумків уроку
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: принести кольо-
рові олівці, гумки, фломастери, фарби,__
|